ویتامین دی و ام اس پیشرونده در مدل موش

ویتامین دی و ام اس پیشرونده در مدل موش

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) یک بیماری طولانی مدت است که در آن سیستم ایمنی به پوشش محافظ اعصاب در مغز و نخاع حمله می کند. اگرچه داروهایی برای کمک به علائم ام اس داریم، اما همیشه از بدتر شدن بیماری جلوگیری نمی کنند. به همین دلیل است که دانشمندان به دنبال درمان های جدید هستند.

ویتامین دی که به سیستم ایمنی کمک می کند، ممکن است نقش مهمی ایفا کند. سطوح پایین ویتامین دی با بیماری های خودایمنی مانند ام اس مرتبط است که زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند. جالب اینجاست که مردان مبتلا به ام اس سریعتر از زنان مبتلا می شوند، اما ما دقیقاً دلیل آن را نمی دانیم.

به نظر می رسد هورمون ها ممکن است با آن ارتباط داشته باشند. مردان سیستم ایمنی کمی ضعیف تری نسبت به زنان دارند، شاید به دلیل تستوسترون. از سوی دیگر، سیستم ایمنی بدن زنان قوی‌تر است، احتمالاً به دلیل استروژن. این امر می تواند توضیح دهد که چرا زنان بیشتر به بیماری های خودایمنی مبتلا می شوند، اما همچنین بهتر با عفونت ها مبارزه می کنند.

همچنین ارتباطی بین ویتامین دی و استروژن وجود دارد که همه چیز را پیچیده‌تر می‌کند. بنابراین، قبل از اینکه بتوانیم با اطمینان بگوییم که آیا ویتامین د می‌تواند به بیماری‌های خودایمنی مانند ام‌اس کمک کند، باید بدانیم که چگونه بر مردان و زنان تأثیر متفاوتی می‌گذارد.

به نظر می رسد ویتامین دی در برابر استرس اکسیداتیو که با آسیب عصبی در ام اس مرتبط است، محافظت می کند. این امرمهم است زیرا می تواند به ما کمک کند راه های جدیدی برای درمان بیماری پیدا کنیم و از آسیب بیشتر به اعصاب جلوگیری کنیم.

بر اساس مطالعه‌ای که تفاوت‌های جنسی مرتبط با بیماری را بررسی می‌کند، مکمل‌های ویتامین دی با کاهش شدت بیماری در مدل موش‌های مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس پیشرونده مرتبط بودند.

این مطالعه نشان داد که موش‌های نر در مقایسه با ماده‌ها، مزایای بیشتری از مکمل‌های ویتامین دی را تجربه می‌کنند. محققان حدس زدند که این مزیت بیشتر در مردان را می توان به آسیب پذیری سلول های عصبی آنها نسبت به استرس اکسیداتیو نسبت داد. استرس اکسیداتیو زمانی اتفاق می‌افتد که دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن قادر به مقابله با تولید رادیکال‌های آزاد نباشد و به پیشرفت ام‌اس کمک می‌کند. نشان داده شده است که ویتامین دی استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد.

در حالی که این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا این یافته‌ها برای افراد مبتلا به ام اس اعمال می‌شود، ضروری است. درک اینکه چگونه مکمل ویتامین دی ممکن است بر پیشرفت ام اس در مردان و زنان تأثیر بگذارد، می تواند به ایجاد درمان برای این بیماری کمک کند.

موش‌هایی که ویتامین دی دریافت کردند، میلین را بهتر حفظ کردند و التهاب را کاهش دادند.

اگرچه ام اس در زنان شایع‌تر است، مردان مبتلا به این عارضه اغلب پیشرفت سریع‌تر بیماری و پیش‌آگهی ضعیف‌تری را تجربه می‌کنند. دلایل پشت این تفاوت‌های جنسی هنوز مشخص نیست، اما سطوح هورمونی ممکن است نقشی داشته باشد.

مطالعات متعدد سطوح پایین ویتامین دی را با افزایش خطر ابتلا به ام اس مرتبط دانسته اند. با این حال، مشخص نیست که آیا سطوح ویتامین دی بر پیشرفت بیماری، به ویژه در اشکال پیشرونده آن تأثیر می‌گذارد یا خیر و اینکه آیا اثرات مکمل‌های ویتامین بین جنسیت‌ها متفاوت است یا خیر.

یک تیم تحقیقاتی در اتریش مطالعه‌ای را با استفاده از مدل موش‌های ام اس پیشرونده انجام دادند که در آن موش‌ها با غذای معمولی با یا بدون مکمل ویتامین دی از 3 هفتگی تغذیه شدند. موش های صحرایی نر و ماده هر دو مکمل را دریافت کردند و محققان تفاوت در علائم و ویژگی های بیماری را تحت نظر داشتند.

موش‌های ماده ظرفیت آنتی‌اکسیدانی کل بالاتری از خود نشان دادند که نشان می‌دهد آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خون آنها می‌تواند تعداد بیشتری از رادیکال‌های آزاد مضر حاوی اکسیژن را خنثی کند. علاوه بر این، آنها حفظ بهتر غلاف میلین را که در ام اس آسیب می بیند، و میکروگلیاهای فعال کمتر، سلول های ایمنی که در حملات التهابی مشخصه بیماری نقش دارند، نشان دادند. اگرچه مرگ سلول های عصبی در موش های ماده بیشتر بود، اما پیشرفت بیماری در این حیوانات کندتر بود.

جالب توجه است که مکمل ویتامین دی بیشتر این نشانگرها را در هر دو گروه از حیوانات بهبود بخشید و موش‌های نر کاهش بیشتری را در نشانگرهای استرس اکسیداتیو تجربه کردند. علاوه بر این، ویتامین دی منجر به کاهش قابل توجهی در سطح خونی زنجیره سبک نوروفیلامنت، نشانگر آسیب سلول های عصبی، در موش های صحرایی نر شد اما در موش های ماده نه.

موش‌های صحرایی نر و ماده هر دو از مکمل‌های ویتامین دی بهره‌مند شدند، اما موش‌های نر به طور غیرمنتظره‌ای مزایای کلی حتی بیشتر از خود نشان دادند، احتمالاً به دلیل تفاوت در ظرفیت اکسیداتیو. محققان بر نیاز به تحقیقات بیشتر در آزمایشات بالینی برای درک بهتر این مکانیسم ها در بیماران تاکید کردند.

بیشتر بخوانید : آنتی هیستامین ممکن است پیشرفت بیماری ام اس را تسریع کند

منبع

https://www.mdpi.com/2072-6643/16/4/554

https://multiplesclerosisnewstoday.com/news-posts/2024/03/20/vitamin-d-benefits-greater-males-progressive-ms-rat-model/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *